Čtecí tabule na očním


Když přijdete k očnímu lékaři, tak první co zkontroluje, jak vidíte.
Čtete písmena nebo číslice na světelné tabuli každým okem zvlášť.
Podle přečtených řádků se dozvíte, jak na tom jste a zda nepotřebujete
předepsat brýle.
Do vaší dokumentace zapíše nám neznámé číslice, které určují dle
vyšetření váš vízus.

Optotypy (nejčastěji Snellenovy) - systém písmen,
číslic, obrázků nebo Flugerovy háky (hl. pro děti) je
uzpůsobeno pro vyš. z určité vzdálenosti - nejčastěji 6m;
symboly jsou označeny násobkem šesti (60, 36, 24, 18
a dále po třech 15, 12, 9, 6 a poslední řádek 4, což
je víc než normální vidění)

Z přečteného udáváme vízus "V", oko pravé nahoře
a oko levé dole (nitrooční tenze "T" a stejný zápis
     ·        Čte jen 1. řádek z 6ti metrů → 6/60 (v anglosaské
              lit. 0,1)
     ·        Čte předposlední řádek → 6/6 (1) - normální vidění
     ·        Nepřečte ze 6m, zkracujeme vzdálenost (např. 2/60)
     .        Nerozezná ani z 1m, počítá prsty před okem na
              tmavém pozadí (např. 30cm/prsty)
     ·        Nerozezná prsty, pak jestli rozezná směr pohybu rukou
     ·        Nerozezná směr pohybu, pak rozeznání světelné projekce,není-li
              jistá, jde pravděpodobně o poškození sítnice
              je nutné vyš. oftalmoskopem vždy monokulárně
     ·        Nerozezná směr zdroje světla, pak je-li zachován světlocit - rozezná
             je-li světlo či tma, ale ne odkud světlo přichází
    ·        Amaurozis = slepota - není zachován ani světlocit - není reakce zornic



Praktická slepota - spíše sociální výraz; vizus může být na
slušné úrovni, ale je třeba výrazně omezeno zorné pole
(např. u tapetoretinálních degenerací sítnice - výpad
zorného pole postupuje z periferie do centra a v konečných
stádiích je jen zůstatek tzv. trubicového zorného pole)

Úplná slepota - je trvalá a úplná ztráta zraku, kdy postižený
vůbec nevnímá světlo.

Zrakové postižení je většinou způsobeno nemocí,
úrazem nebo hladověním.

Toto mohu potvrdit,měla jsem mnohokrát záněty
celého oka ( obou očí ) a tím se snižovalo moje vidění.
Vloni se mi odchlípila celá sítnice a ještě se roztrhala.
Měla jsem před okem tmu.
Naštěstí je vývoj oční medicíny hodně daleko, byla jsem
na operaci a vidím, sice špatně, ale přece ( ani jsem
nevěděla, že je to operovatelné, dřív to znamenalo úplnou
slepotu).
Na obou očích mám v mnoha směrech výpadky vidění,
( naštěstí jen v periferii ) mám po zánětech zdegerovanou sítnici.

S touto diagnozou mám velmi omezenou běžnou činnost -
např. : nesmím pracovat v předklonu ( a plejte na zahradě s tím,
že máte hlavu zdviženou vzhůru ) a nesmím nosit víc než 3 kg.
Kdyby se mi znovu sítnice odchlípla, tak už oko asi nepůjde
zachránit.
Ptala jsem se postupně 4 lékařů ( 3  v nemocnici ), jestli
mohu rýt a všichni mi přísným hlasem udělali přednášku,
co nesmím už nikdy dělat.
Také jsem dostala vynadáno, když jsem přišla na kontrolu
do nemocnice s nákupem.
Na podzim mě čeká další operace ( už mám za sebou
celkem tři operace očí ), mám v oku olej,aby se sítnice
udržela, a budou mě ho odstraňovat.
( Po operaci jsem musela ležet tři týdny 24 hodiny denně
 na břiše.)
Sítnice se může odchlípnout i při rozsvícení světla.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Můj nejmilovanější.....