Minulost





Pocházím z oblasti vinohradů a štěpnic a vinných sklepů.Vše vlastnil a
obhospodařoval můj děda a pak o vše přišel. Babička mu byla velkou oporou
a vedle domácnosti pomáhala při sklizni hroznů.
Po roce 1989 už nežil nikdo, kdo by byl schopen v tom pokračovat.

Po vinohradech a štěpnicích, vůni při zpracování hroznů,mletí zelených
ořechů a jejich hořké vůni ( ořechovka ),švestek ( slivovice) a jiných
druzích ovoce, po slavnostních pocitech ve velkých sklepech ( v jednom
z nich byla po vyvlastnění střelnice policajtů )s objemnými sudy a demižony
a při ochutnávání vína nalévaného z koštéře, po špuntováni lahví s vínem
( to jsem dělala i já jako malé dítě ),po čárkách křídou na futru dveří ( dlužníci ),
po sudech popsaných křídou, kde se zaznamenávaly údaje doby zpracování,
koštování - tj. zjištění postupu zralosti,po napušťování sudů vodou, aby
seschlé dřevo prázdných sudů zase nabylo,při tom se upravovaly obruče sudů,
po síření sudů před sklizní , po tom všem se mně hodně a hodně stýská.

Asi jsem zdědila po dědovi lásku k půdě, ale vinohrady jsem nahradila
zahradami a sadem.

Děda byl v mých očích všeuměl ( výborně vařil (( i cibuli krájel na malinkaté
stejnoměrné kostičky)) , dovedl vyrábět a spravit všechno, a to nepíšu
o vinohradech sklepích ) a vše dělal precizně.

Této schopnosti nikdy nedosáhnu a je mi hrozně líto.

Přeji vám,ať se vám ve všem daří !

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtecí tabule na očním

Můj nejmilovanější.....