Plíseň bramborová na rajčatech


Už jen s nostalgií vzpomínám na léta, kdy jsme neměli starosti s plísní na rajčatech.
Protože jsme velcí žrouti rajčat, měli jsme vždy 20 - 25 sazenic. které měly tlusté stonky
a trhali jsme rajčata do kýblů .
Zavařovala jsem čistou rajčatovou šťávu a kečup - po otevření láhve byla vůně rajčat, tak intenzivní,
že jsem se zase cítila letní pohodu a chuť čerstvě utrženého rajčete - nahřátého od slunka a šťavnatého.

Posledních tak 12 let se mi o tom může jen zdát.
Minulý rok jsme měli zdravých rajčat 8 kusů . A to jsme jim koupili foliový domeček,léta otrhávám
napadené listy a posiluji odolnost rostlin i semen výluhem z kopřiv a žádný výsledek. Utrhnu na pohled pěkné rajčátko,
a ehle, druhý den se na něm objeví černé skvrny. Když si uvědomím, kolik té skryté plísně jsme snědli,
tak se mi sevře žaludek.
A navíc mi od nich chytly plíseń i rudbekie a měsíček zahradní.

Letos jsem začala ošetřovat razantně - samozřejmě bez chemie.
Otrhávám dolní listy hned, když dosahují na zem, kontroluji je každý den a napadené listy okamžitě
odstraním.
Minulý týden jsme měli sraz celého ročníku VŚ a tam jsme probírali mimo jiné i boj s chorobami a škůdci
na zahradě. Milan říkal, že rajčata zásadně nezalévá .
Nemá nad ani nimi stříšku a rajčata má zdravá.

Toto pondělí byl rozhovor v Ona dnes ( příloha Mladé fronty ) s paní Viewegovou a ta se také zmínila,
že rajčata nezalévá.
Tak jsem taky nezalévala tento týden a rajčata se držela.Ve střdeu v noci byly přívalové lijáky,
tož uvidím, jak to bude dál.
Ještě jsem si přečetla spoustu rad v knihách a na internetu, jak s plísní bojovat.

Docela se mi líbí postřik z ředěného mléka s vodou ( 1: 1 ), odvar s česnekem - hlavička česneku
( dám radši dvě ) v litru vody povařit a nechat vystydnout, neředí se. A budu vyrábět i výluh z cibule,
kopřivy, přesličky polní, kostivalu a bršlice kozí noha.
Pokud jste rajčata do této doby zalévali, tak bych je postupně učila žít v suchu - zalévat ob den,
pak ob dva, o tři atd. Při velkých vedrech zalít ( ke kořenům, ne přes listy ) pak jednou týdně
- zapustí kořeny hluboko do země.

Takže vše zkusím a uvidím. Dám vám všem vědět, jak to pokračuje.

Pokud máte jiné zkušenosti s uvedenou chorobu, dejte mi, prosím, taky vědět.
Chytám se jakékoli rady.

Přeju vám nádherný víkend .

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtecí tabule na očním

Můj nejmilovanější.....