Slunovrat


Zítra bude letní Slunovrat.
Už v dětství jsem považovala Slunovrat
za něco tajemného až magického.
Myslela jsem si, že v ten den i noc
se dějí zázraky.
Dodnes mně v této době připadá,
že jsem nabitá v ten den vyjímečnou energií
a vnímám svět okolo sebe citlivěji
než jindy.

Už naši předci vnímali Slunovrat
jako vyvrcholení zápasu
světla a tepla
nad zimou a temnotou.
Věřili, že v tomto čase
se uvolńují magické síly země,
že obracující slunce nad nimi
ztrácí svou moc.
Čas letního slunovratu
byl vyhrazen jeho oslavování.
vzdávání díků
a přinášejí oběti za budoucí úrodu.

Na zemi Slunce zastupoval oheň
a o Slunovratu se rozdělávaly posvátné ohně
k poctě slunečního božstva.

Z křesťanského hlediska byly slavnosti Slunovratu
pohanským zvykem
a církev ho nahradila křesťanským svátkem
svatého Jana Křtitele.
Přesto symbol slunce pronikl
do církevních obrazů,
textů i obřadních předmětů
( svatozáře, monstrance,
sluneční rozety na průčelích katedrál ).
V době raného křesťanství
byl na římských nástěnných malbách
zobrazovaný Ježíš Kristus
jako antický sluneční bůh Hélios.
Slunce bylo oslavováno
snad ve všech starých kulturách.
Pozůstatky slunečního kultu se objevují
v pohádkách - lidé putují
za Sluncem a žádají o radu
( např. Tři zlaté vlasy děda Vševěda )

Ve slunovratu stojí Slunce
nad obratníkem Raka.
Pro nás den s největší mírou slunečního svitu
a nejkratší noc v roce.

V některých částech toho článku
byl použit text z knihy
Český rok od jara do zimy.

Přeji vám vše dobré.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtecí tabule na očním

Můj nejmilovanější.....