Moudrost starých Římanů
Když jsem hledala bedekr o Římu, tak jsem objevila knihu Moudrost starých Římanů.
( No, vidíte, je to zase o hledání a nalezení něčeho jiného. )
Je z nakladatelství Odeon ( byla jsem za socíku členkou už od osmé třídy téměř všech
nakladatelství, protože dobré knihy vycházely v malém počtu nebo vůbec ne.
Kupovali jsme knihy na Slovensku, tam nebyla tak příšerná cenzura. )
Knihu o moudrostech jsem dostala jako členskou prémii, která nebyla prodejná.
Už jsem dávno zapomněla, že ji vůbec mám.
Hned jsem se začetla a nakonec vybrala moudrosti O myšlení a slovu.
Nad myšlenku není nic rychlejšího;
neexistuje rychlost,
která by mohla soupeřit s rychlostí myšlenky.
Nihil est animo velocius;
nulla est celeritas,
quae possit cum amini
celeritate contendere.
( Cicero )
Jaký je člověk sám, taková je i řeč.
Qualis autem homo ipse est,
talis eius est oratio.
( Cicero )
Poutem společnost je rozum a řeč.
Sociestatis viculum est ratio et oratio.
( Cicero )
Kolik lidí, tolik názorů.
Quot homines, tot sententiae.
( Cicero )
Trojího musí řečník dbát:
co říká, kde to říká a jak to říká.
Tria videnda sunt oratori:
quid dicat et quidque loco et quo modo.
( Cicero )
Nemůže dobře mluvit ten, kdo není znalý věci.
Dicere emin bene nemo potest,
nisi qui prudenter intellegit.
( Cicero )
Jako je každá nadutost odporná,
tak zejména v myšlení a řeči je nejprotivnější.
Cum omnis arrogantia odeosa est,
tum illa ingenii atqueeloquentiae multo
molestissima.
( Cicero )
( Tak to je příznačné na předešlého i současného .......... )
Kdo byl Cicero, to ví každý, ale v knize jsem se toho dočetla tolik navíc :
Cicero, Marcus Tullius ( 3.1. 106 př. n. l. - 7. 12. 43 př. n. l. )
významný politik a státník, proslulý řečník, filosof a spisovatel, jehož jazyk se stal vzorem klasické latiny.
Dostalo se mu dobrého vzdělání, věnoval se rétorickým a folozofickým studiím.
Zastával řadu veřejných úřadů.
Ve funkci konzula ( 63 př.n.l. ) odhalil spiknutí nobility proti republice, vedené Catilinou.
Po uzavření prvního triumvirátu Caesara, Pompea a Crassa a po obžalobě nechal popravit Catilinovy
přivržence bez řádného soudu a odchází dobrovolně do vyhnanství do Řecka.
Po omilostnění se vrací a v době občanské války se přidává na stranu Pompeiovu a po jeho porážce
dostává milost od Caesara a svolení vrátit se do Říma.
Po zavraždění Caesara zahájil tažení proti soustřeďování moci v rukou M. Antonia se 14 řečmi, filipikami.
Antonius vytvořil druhý triumvirát s Octavianem a Lepidem a Cicero byl při pokusu o útěk
zavražděn na svém statku u Formia a jeho hlavu a pravou ruku nechal Antonius vystavit na řečnické tribuně v Římě.
Už máte dost opakování z dějepisu ?
Dejte mně vědět, už mám nachystané další - např. moudra Senecy a .......
Přeji vám pohodový den s 
Komentáře
Okomentovat