Mošt



Už třetí víkend jsme sbírali opadaná jablka.
Velký vítr je očesával rychleji než my.
I při sbírání se sypaly jablka na moji hlavu.

Na dvou menších stromech starých odrůd jsme už neviděli ani jedno jablko,
jen na Welthy zbyly tři.
A ty mám nejraději, jsou šťavnaté, nemouční,
ale musí se snít do třech měsíců.

Sbíraná jablka jsem roztřídila podle odrůd hned pod stromem do šesti beden.
Dobrá jsem vybrala na jídlo a na pečení,
zbytek na mošt, shnilá na kompost jsem házela do kolečka.

Ještěže mně koupil manžel v létě elektrický hrnec na zavařování,
protože jsem hodně zavařovala a když nebyl doma,
musela bych starý hrnec nosit se sklenicemi na ochlazení do vany. Sám hrnec byl těžký.
Nosila jsem si ho léta sama ( pokud nebyl manžel doma ),
ale po všech operacích očí a naposledy před třemi roky, kdy se mi odtrhla
celá sítnice a ještě se potrhala, nesmím sklánět hlavu dolů a
hlavně nesmím nosit více než tři kila.
Musím dělat pomalé pohyby ( to je pro mě to nejtěžší ),
např. sebrat něco z podlahy - musím pomalu dřepnout , sebrat a nahoru zase dát tíhu do kolen.
Když něco nesu, musím dávat sílu do rukou.
Pleju na kolenou nebo v sedě na zemi a hlavu mám vzpřímenou a dolů koukám jen očima.
Samozřejmě že jsem pomalejší a nestíhám tak jak dříve.
Ale oči jsou pro mě důležitější než rychle vyplet, zasadit či uklidit.




Manžel zajel s několika bednami jablek do moštárny
a dva celé dny jsem svařovala mošt na 80°C po 20 minutách.


Mošt jsem plnila do petek a mám jich naplněných několik desítek dvoulitrových.
Letos poprvé jsem potřela víčka rumem, ačkoli rum rádi nemáme.
Jsem zvědavá, jak dlouho vydrží.

Nikdy jsem do moštu nedávala nic na trvanlivost a
vydržel do poloviny března.
Nemáme studený sklep, ale i tak si myslím, že vydržel dlouho.
Petky s moštem ukládám naležato.

Ať se vám všechno daří tak, jak si přejete a mějte se fanfárověÚžasný

dášaSmějící se

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtecí tabule na očním

Můj nejmilovanější.....