Orlické hory-výlet 24.ledna 2016- I. část



Kvůli oteplení jsme si včera vyjeli do Orlických hor,
abychom ještě zažili krásně sněhobílou krajinu.

Vyjeli jsme po Objektivu s tím, že se zastavíme na obědě v Dobrušce.
V restauraci na náměstí si manžel objednal kachnu s červeným zelí a s knedlíky.
Byla to velká porce - čtvrt kachny.
Já jsem si objednala pizzu,nepamatuji se,jaký měla název,
ale byla obrovská a opravdu vynikající.
Tolik množství náplně, to nedávají ani v pizzeriích.
Ochutnali jsme si navzájem naše jídla a málem bychom mlaskali.
Dala jsem si na pití malé pivo.

Po zaplacení jsme hodně chválili a slyšela jsem z kuchyně,
jak slečna servírka říká " velká chvála kachny a pizzy".
Půl pizzy mi zabalili, nebyla jsem schopna celou sníst -
to bych se pak svalila a spala a břicho bych na procházkách neunesla.

Po obědě jsme obešli náměstí, kde jsem vyfotila zajímavosti

Celý výlet byl pro mě velmi citovou záležitostí.
Do Dobrušky jsme celá devadesátá léta jezdili s malými dětmi z chalupy nakupovat.
Moje oblíbená prodejna knih, vedl ji tehdy mladý zapálený mladík,
byla na stejném místě.
Většina obchůdků zůstala zachována, jen Optika ( kam jsem dost často chodila
na opravu brýlí či koupení nových obrouček pro sebe a dcerku )
s milou paní Asterovou. Teď jsem si uvědomila,že jí musí být tak osmdesát let.
I domácí potřeby zůstaly pod podloubím - tam jsem si tehdy koupila
černý hrnec s vnitřním krásně modrým smaltem. Byla to pro mě velká radost.
( Pak jsem dostávala několik let od Ježíška další hrnec nebo kastrol či pekáč.)
Tenkrát to byla pro nás drahá koupě.


Nyní něco z historie města :

Dobruška byla původně vsí zvaná Leštno ve 13. století.
Kolem roku 1 300 byla povýšená na město a nazvána Dobruška.
Má pravidelný půdorys, uprostřed náměstí stojí renesanční radnice s vysokou věží.
Opodál barokní mariánský sloup z let 1733-36.
Původní gotické kostely byly později přestavěny :
Kostel Sv. Václava barokně r. 1712 a hřbitovní kostel Sv. Ducha renesančně
v roce 1550.
Ve městě se narodil a dlouhá léta působil František Vladislav Hek,
známý z Jiráskova románu F.L. Věk.
Údolím Zlatého potoka vede turistická stezka do Dobřan.
Dobřanům bude věnován samostatný článek.















Dobruška se nachází ve výšce 287 metrů nad mořem.
Jsk vidíte, už začalo tát.

A proto budeme rychle pokračovat výš.

Přeji vám příjemné dny tohoto týdne.

dáša


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtecí tabule na očním

Můj nejmilovanější.....