Malý lord


Malý lord




Kupec Hobbs - Cedrikův přítel.

Za první republiky se vázané knihy psaly na lesklý papír a ilustrace byly chráněny pergamenovými stránkami.
Pergamen stářím zežloutl.

Knihu přeložila Eliška Krásnohorská.
Ilustroval Věnceslav Černý.


Dobové ilustrace života na venkovském sídle.





Líbilo se mi, že některé výrazy byly dětem přímo pod čarou vysvětleny a dokonce zde uvádí i výslovnost anglických slovíček.






Večer předčítal dětem a i nám dospělým děda.

Když jsem dětem čítala já knihy ze čtyřicátých let a byla psaná ně zastaralou češtinou,
četla jsem jim je dnešním dobovým stylem.
A mnohokrát jsem si říkala, jestli by to děcka pochopila. Já jsem tyto knihy čítávala už v první třídě
a ve třetí jsem začala číst knihy ve slovenštině a nebylo to pro mě zvláštní.
Bylo mi smutno z toho, že vlastně našimi dětmi skončí doba, když dnešní rozené děti už nebudou rozumět ani prvorepublikovým knihám a ani knihám ve slovenštině.
Manžel začal číst a četl tak, jak bylo psáno. Děti pozorně poslouchaly a když chtěl děda skončit,
tak volaly" ještě, dědo, ještě. Takže jsem zjistila, že je na rodičích a prarodičích,
jak je budou vést k starým knihám a porozumět jim, a také k tradicím.
Často se s dětmi povídáme , jak se žilo dříve- naše prababičky, babičky, my a jejich rodiče.
Zajímají se hodně. Když přijedu za nimi nebo oni za námi, chtějí po mně vyprávění o minulosti.
Nejraději večer nalezou ke mně do postele a oči mají jako tenisáky a často se ptají.

Jen krátce o obsahu :
Malý Cedrik se narodil v Americe anglickému tatínkovi a chudé americké mamince.
Maminka byla sirotkem a dělala společnici staré nepříjemné paní.
Tanínek se dodo ní zamiloval a oznámil otci Lordovi do Anglie, že se oženil.
Lord byl starý nevrlý pán stižený dnou. Měl tři syny, nejmladší byl Cedrikův tatínek.
Lord mu odpověděl, že ho nechce nic vědět a nedosatne ani jednu libru. Starší bratři byli nezodpovědní,
žili marnotratně a objevovali se v nevhodné společnosti.
Lord z nich byl znechucen, stal se nerudným a nechoval se dobře ani k služebnictvu.

Zatím v Americe žila rodinka Cedrika skromně a spokojeně.
Ovšem,když byl Cedrik malý, tatínek onemocněl a zemře.l
Maminka byla velmi smutná a Cedric se o ni pěkně staral, i když byl ještě dítě.
Za přítele považoval místního kupce Hobbse, s kterým probíral různé otázky, týkající se
rozmanitých okruhů vědění.

Když bylo Cedrikovi 7 let, ozval se Lord z Anglie, Cedrikův dědeček, a povolal vnuka do Anglie.
aby se zaučil na roli Lorda.
Jeho maminku nepozval, ale umožnil jí, že může bydlet v Anglii, ale nebude se s Cedrikem navštěvovat.

A jak to dopadlo ?

Buď knihu dobře znáte a víte.
Nebo si ji, pokud budete mít zájem přečtete sami nebo dětem či vnoučátkům.



Jde o milou knihu v dnešním uspěchaném světě.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtecí tabule na očním

Můj nejmilovanější.....